Venus Group

About Terminal Blocks

کانکتورهای برق ( ترمینال های برق در زبان محاوره فارسی)

کانکتور یا ترمینال‌های برق دارای پیچ نوعی از کانکتورهای الکتریکی هستند که در آن ها سیم ها توسط پیچ های ترمینال ها نگه داشته می شوند و در نهایت اتصال مورد نظر برقرار می‌شود.
در این متن توضیحات مختصری از ترمینال های دارای پیچ ارائه می گردد.
روش مرسوم و غیر ایمنی که بین بسیاری از مردم جهان برای اتصال دو سیم به یکدیگر رایج شده است این است که قسمت فلزی دو سیم را روی هم گذاشته و روی آن را با نوار چسب می پوشانند با این کار یک اتصال 100 درصد غیر ایمن و ناکارآمد درست می‌کنند که هم دوام زیادی ندارد و هم در شرایط مختلف باعث حوادث ناگوار زیادی از قبیل اتصالی در سیستم برق رسانی و آتش سوزی می شود.در این متن ما ((گروه صنعتی ونوس)) به شما می‌گوییم که چرا باید برای اتصال سیم ها از کانکتورهای مطمئن برای این منظور استفاده کرد.
به طور کلی در ترمینال های برق سیم‌های وارد شده به خانه های مورد نظر ممکن است به طور مستقیم زیر پیچ ها قرار گیرند و یا ممکن است زیر یک صفحه فلزی که برای محافظت بیشتر از آسیب دیدگی و پارگی سیم ها تعبیه شده است و توسط پیچ ها کنترل می‌شود قرار گیرند.
به طور استاندارد تمامی سیم و کابل‌های موجود در جهان دارای یک عایق روکش برای جلوگیری از برق گرفتگی استفاده کننده هستند که برای استفاده از ترمینال جهت اتصال به سیم دیگر باید قسمتی از روکش سیم از روی آن جدا شده و سپس در داخل خانه مورد نظر قرار گیرد و پیچ روی آن پیچانده شود البته اسفاده از سر سیم‌‍‌های موجود در بازار جهت اتصال به قسمت لخت سیم مورد نظر و سپس قرار گرفتن در خانه مورد نظر و پیچاندن پیچ روی آن برای یک اتصال ایمن پیشنهاد می‌گردد. بسته به طراحی انجام شده و گل پیچ مورد نظر استفاده از پیچ گوشتی مناسب جهت بستن پیچ ها توصیه می‌شود.

موارد استفاده

ترمینال های برق به طور گسترده در سیم کشی ساختمان ها برای توزیع نیروی الکتریسیته جهت اتصال کلیدها و پریزها، سیستم های روشنایی، لوازم خانگی، تجهیزات اداری، سیستم های تهویه مطبوع و ….. استفاده می شوند و محصولات تولیدی این گروه صنعتی بسته به نوع انتخابی توانایی مدیریت برق تا ۶۰۰ ولت و ۸۰ آمپر را دارا هستند.
همچنین این نوع کانکتور ها قابلیت وصل شدن به محل مورد استفاده خود را دارند.
از ترمینال های برق در مواردی چون اتصال سیم ارت، محافظ های الکتریکی و الکترونیکی، سیستم های صوتی داخل سالن ها جهت فراهم کردن تعداد مورد نیاز ورودی و خروجی، سیستم های کنترل و هشدار داخل ساختمان ها نیز استفاده می شوند.

ترمینال های برق چند خانه

ترمینال های برق چند خانه می توانند در شکل های مختلفی ظاهر شوند.از جمله دو خانه، سه خانه و …. که توسط مانع ایزوله پلاستیکی ( از جنس های مختلف بنا به کاربردهای مختلف ) از یکدیگر جدا شده اند که هر قسمت یا خانه توسط یک مغزی ( از جنس برنج یا مس ) و دو پیچ مجزا از قسمت های دیگر جدا شده اند
این چیدمان تا آخر ترمینال به همین ترتیب ادامه دارد و تعداد خانه های ترمینال مورد نظر بستگی به کاربرد آن و جای مورد استفاده آن دارد و انتهایی برای تعداد خانه های آن وجود ندارد ( البته این قسمت از کار تکنولوژی انحصاری محصولات ما است ).
به طور کلی ترمینال ها می توانند به صورت یک رشته ترمینال چیده شوند که تعداد بسیار زیادی پیچ در طول این رشته بلند قرار دارد و این رشته ها باعث ایجاد یک باس بار برای توزیع کلی جریان و قدرت برق به عنوان یک کانکتور اصلی ورودی می شوند.
ترمینال برق دو خانه و سه خانه اغلب در سیستم ها و صنایع روشنایی و ترانس ها و بالاست های الکترونیکی کاربرد دارند البته برای اطمینان از کارکرد درست و همچنین رعایت موارد ایمنی از جنس بدنه پلی آمید این ترمینال ها به جهت تحمل حرارتی تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد در هنگام داغ شدن و به اصطلاح آمپر کشیدن استفاده می گردد.
ترمینال های فشاری که به زودی اطلاعات کاملی از این محصول ارایه می گردد.
محصولات تولیدی ما در متریال های مختلف از جمله پلی اتیلن،پلی آمید،پی وی سی و…… بنا به سفارش و در رنگ های مختلف و با آپشن های مختلف در بازار های جهانی عرضه می شوند که در ادامه نگاهی اجمالی به هرکدام از این موارد خواهیم کرد.

پلی اتیلن

موارد استفاده: به صورت ترموپلاستیک، الیاف، لوله، فیلم و ...
مونومر: اتیلن
روشهای پلیمریزاسیون: زنجیر رادیکالی آزاد
ریخت‌شناسی: بسیار بلورین (پلی اتیلن خطی)، بی نظم (آمورف) با درصد تبلور پایین (پلی اتیلن شاخه‌ای)
دمای ذوب: در حدود 120 - 130 درجه سانتیگراد
دمای انتقال شیشه‌ای: در حدود 80- درجه سانتیگراد (با توجه به درصد تبلور پلیمر تغییر می‌کند)
ترمینال های برقی که به صورت جنرال در دسترس عموم قرار دارند و استفاده عام دارند در تولیدشان از این مواد استفاده شده است این ترمینال ها قابلیت استفاده در دمای 40- درجه سانیگراد تا 75 درجه سانتیگراد را دارا هستند و به علت قیمت مناسب آنها نسبت به بقیه موارد بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

پی وی سی

پلی وینیل کلراید ازگسترده ترین پلیمرهای استفاده شده در گروه  پلیمرهای وینیلی است. PVC  به دو صورت نرم (همراه نرم کننده)  و سخت وجود دارد.
نحوه تولید PVC : به طور عمده از طریق پلیمریزاسیون محلولی شروع شونده با رادیکال آزاد, و هم چنین به وسیله گستره ای از روش های پلیمریزاسیون توده ای یا محلولی تولید میشود. پلیمریزاسیون محلولی برای تولید دو نوع متفاوت PVC به کار میرود. نوع اول نیمه بلورین بوده و از قسمتهای کروی تشکیل شده است در حالیکه نوع دوم نواحی آمورف (بی نظم) دارد.
انواع  PVC : سخت: بدون وجود نرم کننده  را PVC سخت میگویند. نرم: همراه نرم کننده ها به  PVC نرم معروف است و در بازار تجاری در دو نوع S  و E معروف است که نوع S آن از طریق پلیمریزاسون سوسپانسیونی و نوع E از طریق پلیمریزاسیون امولسیونی تولید میشود
خواص PVC:
 معایب : پایداری شیمیایی, حرارتی نوری کمی دارد PVC به تخریب تدریجی در دماهای بالا و شکننده شدن در دماهای پایین تمایل دارد  در نتیجه, اکثر محصولات PVC شامل پایدار کننده هایی برای از بین بردن این خواص هستند. این نقص خواص در ازای قیمت پایین محصولات جبران میشود.
مزایا : سازگاری PVC با افزودنیها و پایدار کننده ها عایق خوبی است
تخریب پلیمر در دمای بین 200 و 300 درجه سانتیگراد جایی که مقدار زیادی HCL تولید میشود.
PVC نرم (شامل نرم کننده) چون عایق خوبی است در روکشروکش-سیم سیم ها کاربرد دارد کاربردهای عمده دیگر آن شامل لباس ها ,عایق های حرارتی (فوم PVC), قسمتهای مختلف اتومبیل ,چسبها و روکش ها است.
از این مواد در تولید چند مدل از محصولات ایران ونوس استفاده گردیده. محصولات تولیدی ما با این مواد دارای حداکثر کیفیت می باشند همچنین در داخل مواد پی وی سی استفاده شده در محصولات ما از مواد ضد اشتعال به سفارش این مجموعه استفاده گردیده که در مواردی مانند استفاده از شدت جریان غیر مجاز و داغ شدن محصول با آزاد کردن گاز کلر مانع آتش سوزی می شود و این مورد به دلیل استفاده این محصولات در صنایع مانند پتروشیمی همواره مورد توجه این مجموعه بوده است.

پلی آمید

انواع مختلف پلی آمید: پلی آمید 6 (PA6)، پلی آمید 6.6 (PA6.6)، پلی آمید 11 (PA11)، پلی آمید 6 6.6 (PA6,6.6)، پلی آمید 12 (PA12) و ... به پلی آمید ها، نایلون (Nylon) نیز گفته می شود.
به طور کلی از خواص پلی آمید های PA6 و PA66 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
استحکام بالای مکانیکی در گرید های تقویت شده با الیاف شیشه
توازنی میان استحکام و ضربه پذیری
دمای کاربری بالا که بسته به گرید مورد نظر تا 250 درجه سانتیگراد نیز می رسد.
خواص الکتریکی و شعله پذیری مناسب که در گرید های FRV0 این خاصیت تقویت نیز می شود.
PA66 استحکام بالاتری به خصوص در دمای بالای 180 درجه سانتیگراد نشان می دهد .
PA66 در حدود 50 درجه سانتیگراد دمای ذوب بالاتری نسبت به PA6 نشان می دهد.
در تولید محصولات Hi Voltage و نسوز گروه صنعتی ونوس (ایران نوس) از مواد پلی آمید ۶.۶ الیاف دار ساخت کشور هلند به دلیل حساسیت زیاد محصولات و کاربردهای خاص آنها در صنایع مادر مانند پتروشیمی استفاده می گردد که از مرغوب ترین مواد موجود در داخل بازار می باشد.

دیگر مزایای محصولات گروه صنعتی ونوس (ایران ونوس)

تحمل حداکثر ولتاژ تا 600 ولت در بین محصولات مشابه مطابق استانداردهای جهانی
تحمل حداکثر شدت جریان تا 80 آمپر در بین محصولات مشابه به علت استفاده از کانکتورهای تولید شده استاندارد
استفاده از مرغوب ترین آلیاژ برنج دارای استاندارد بین المللی MS58 DIN 17660 برای داشتن حداکثر رسانایی و مقاومت الکتریکی تا 3 میلی اهم
تحمل و مقاومت کانکتورها در برابر رطوبت و آب در محصولات سفارشی ((پوشش کانکتورها باآبکاری نیکل))
استفاده از محافظ سیم در محصولات سفارشی جهت جلوگیری از بریدگی و پارگی سیم ها((انحصاری گروه صنعتی ونوس))
تحمل حداکثر گشتاور تا 20 lbs در هنگام بستن پیچ ها توسط پیچ گوشتی های برقی و پنوماتیک به علت استفاده از آلیاژ برنج سفارشی این مجموعه
استفاده از مرغوب ترین و استاندارد ترین پیچ ها برای سهولت در هنگام استفاده از محصول و همچنین آچارپذیری راحت تر محصولات
مقاومت مواد عایق بدنه در برابر ولتاژ تا 3000 ولت دی سی برای یک دقیقه جهت جلوگیری از برق گرفتگی
مقاومت کانکتورها در برابر ولتاژ ناگهانی تا 6000 ولت در هر لحظه به دلیل استفاده از کانکتورهای استاندارد
استفاده از پوشش محافظ پیچ ها در محصولات سفارشی برای رعایت موارد احتیاطی ((برق گرفتگی))
شرکت ایران ونوس

گروه صنعتی ونوس تولید کننده انواع ترمینال‌های برق، ترمینال شاخه‌ای، ترمینال‌های مخصوص ترانس و فشاری در انواع مختلف و متریال‌های سفارشی مطابق با استانداردهای جهانی در ایران است.

شبکه‌های اجتماعی

عضویت خبرنامه

می‌توانید در خبرنامه وب سایت ایمیل خود را ثبت نمایید تا آخرین محصولات، تخفیف‌ها و اطلاعیه‌ها مطلع شوید.

لطفا ایمیل خود را وارد نمایید

Language | زبان